Dynamiczna wymiana oleju

Słowem wstępu: automatyczna skrzynia biegów do swojej pracy wymaga wysokiej jakości płynu, zwanego ATF (Automatic Transmission Fluid). To w tym oleju pracuje cały układ skrzyni. Napędza on siłowniki, smaruje i chłodzi cały układ. Ma zwiększoną wytrzymałość na nacisk, odporność na starzenie, pienienie i nie reaguje z elementami uszczelniającymi. Odpowiedni poziom oleju, jego jakość i rodzaj są więc bardzo ważne. Ponieważ użycie niewłaściwego płynu, zbyt niski jego stan, przegrzanie lub utrata jego właściwości powoduje niewłaściwą pracę automatycznej skrzyni biegów, a w efekcie szybkie uszkodzenie, zalecamy zlecenie jego wymiany i kontrolę jakości i poziomu fachowcom.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów może być dokonana metodą statyczną i dynamiczną. Sposobem statycznym zlewamy zużyty olej przy użyciu korka spustowego bądź poprzez demontaż miski olejowej, potem wymienia się filtry płynu ATF (jeżeli  występują) i montuje miskę na nowo, uzupełniając poziom oleju. Następnie przy uruchomionym samochodzie sprawdza się wszystkie przełożenia dźwigni i ponownie sprawdza poziom oleju poprzez miarkę lub otwór kontrolny. Sprawdza się również jego temperaturę. Jest to bardzo prosta metoda i szybka, ale nie ma możliwości, by w ten sposób wymienić cały zużyty olej w skrzyni. Większość płynu i tak zostaje w podzespołach, który po uruchomieniu silnika łączy się z nowym, co na samym starcie obniża jego jakość. Dlatego też wymiana statyczna jest bardziej odświeżeniem niż wymianą oleju.

Użytkownikom samochodów z automatyczną skrzynią biegów zalecamy skorzystanie z dynamicznej wymiany oleju. Ta metoda jest co prawda bardziej skomplikowana, a do jej przeprowadzenia niezbędne jest skorzystanie z odpowiedniego urządzenia, ale jest znacznie bardziej efektowna. Wymienione zostaje 98% płynu znajdującego się w całym układzie przekładni. Sposób ten polega na zaaplikowaniu do układu skrzyni biegów środka czyszczącego, który następnie przez pompę w maszynie i szereg filtrów wypycha stary olej, a wtłacza nowy, aż do całkowitego przelania starego na nowy płyn.

Na samym początku, po podłączeniu urządzenia czyszczącego do wlewu oleju i powrotu z chłodnicy, przeprowadzamy płukanie preparatem czyszczącym, który rozpuszcza naloty i osady w wąskich kanałach układu. Na uruchomionym silniku zmieniamy kolejno biegi, dzięki czemu płuczemy wszystkie miejsca do których olej dociera. Następnie spuszczamy olej ze skrzyni, domontujemy i czyścimy misę olejową i jej magnesy, wymieniamy filtr i napełniamy skrzynię nowym płynem. Samo napełnienie skrzyni można wykonać ręcznie bądź poprzez urządzenie (zalecamy za pomocą pompy, ponieważ nowy olej dotrze do wszystkich elementów i po uruchomieniu skrzyni, nie będzie ona pracować „na sucho” nawet przez chwilę, ponadto nie dojdzie do zapowietrzenia i zatarcia pompy automatycznej skrzyni biegów).

Gdy do skrzyni zostanie wlana odpowiednia ilość oleju przystępujemy do dynamicznej wymiany oleju. Uruchamiamy urządzenie i samochód i wybieramy kolejno wszystkie przełożenia. Skrzynia pompuje płyn do zbiornika na zużyty olej w urządzeniu, pompa maszyny wtłacza świeży płyn do skrzyni biegów. Na bieżąco jest też kontrolowana jakość oleju wylewanego ze skrzyni. Proces ten jest kontynuowany do momentu, aż ze skrzyni zacznie się wylewać czysty, klarowny olej. Najczęściej przy dynamicznej wymianie oleju zużywa się ok. 30% więcej płynu niż wynosi pojemność skrzyni biegów. Gdy przelewany przez urządzenie olej jest już czysty, kończymy proces wymiany i rozłączamy urządzenie z samochodem. Na sam koniec kontrolujemy poziom płynu ATF.

Podsumowując, dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów wraz z jej płukaniem, znacznie poprawia efektywność jej działania oraz bardzo często przedłuża również jej żywotność. Środki, które stosujemy przy płukaniu skrzyni mają świetne właściwości płuczące oraz są bezpieczne dla uszczelniaczy i innych gumowych elementów. Nawet najlepiej eksploatowana automatyczna skrzynia biegów zużywa elementy cierne sprzęgieł i hamulców, a powstałe w skutek tarcia opiłki metalowe krążą w zamkniętym układzie skrzyni, z biegiem czasu odkładając się w jej wąskich kanalikach. Zalecamy więc, by nie przekładać terminów wymiany oleju.